• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۵۱۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۱
مرکزی » علمی و فرهنگی
الرضا من آل محمد؛

تجلی رضوان الهی در امام رضا (ع)

خداوند در قرآن خود را با لقب رضوان ستوده و مأمون نیز همانند دیگران، آن حضرت را «رضا» نامگذاری و ستود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، فرزند امام کاظم علیه السلام در سال ۱۵۳ قمری و در ۱۱ ذى القعده در شهر مدینه به دنیا آمدند.

واژه رضا از برترین درجات کمال است که ریشه در قرآن کریم و اسمای الهی دارد. خداوند در سوره توبه آیه ۷۲، خود را بدین لقب و صفت ستوده و از آن به رضوان تعبیر کرده است.

امام رضا علیه السلام خود را به این نام ملقب کرده است و علما توضیحاتی برای این نامگذاری بیان کرده‌اند.

در لغت به معنای خشنودی و رضایت است. 

در اصطلاح علمای وارسته، رضا عبارت از است رفع کراهت و استحلای مرارت احکام قضا که بعد از عبور از درجه توکل بوده و نهایت مقام سالکان است به طوری که رضا را خشنودی بنده از خداوند و مقدرات او دانسته و سبب بیرون کردن کراهت از دل است تا دردی جز شادمانی در قلب باقی نماند و پیوسته راضی باشد. 

نویسنده والامقام کتاب منازل السائرین می‌نویسد: «هرچه در این مقام برای سالک پیش آید سالک به آن راضی است. به همین دلیل گویند هر کس نسبت به واردات و نزول حوادث ابراز کراهتی ننمود، باید بداند به مقام شامخ رضا قدم گذارده است.» 

هر یک از امامان دوازده گانه با وجود برخورداری از کمالات و فضایل اخلاقی در حد کامل و تمام، به نوعی بیانگر تجلی یکی از اسماء و صفات الهی بوده و بیش از دیگران در ظهور آن صفت درخشیده‌اند. در واقع نام‌های همه ائمه بازگو کننده یک سلسله واقعیاتی متناسب با شخصیت آنها بوده است.

امام رضا القاب بسیاری دارند از جمله صابر، زکی، ولی و رضا. 

ایشان در صفت رضا سرآمد بودند و مورخان درباره‌ی اینکه چرا امام هشتم (علیه السلام) به صفت «رضا» ملقّب شده‌اند، دلایلی مطرح کردند که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

– امام رضا (علیه السلام) در راستای خرسندی به قضای الهی و بهره مندی از مقام صبر که از ارزشمندترین مقامات عرفانی است، مورد رضا و پسند خداوند در آسمان و مورد رضای رسول خدا، امامان (علیهم السلام) و دوست و دشمن در زمین شدند به همین دلیل این لقب به ایشان اختصاص یافته است. (محمدی اشتهاردی، نگاهی بر زندگی امام رضا (علیه السلام)، ص ۱۴)

– علت ملقب بودن آن حضرت به رضا این بوده که هم دشمنان مخالف و هم دوستان موافق به ولایت عهدی او رضایت دادند و چینین چیزی برای هیچ یک از پدران وی اتفاق نیفتاده است؛ از این رو در میان ائمه (علیهم السلام) تنها ایشان رضا نامیده شدند. (اعلام الوری، الطبرسی، ج ۲، ص ۱۴، المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۶۷)

– آن حضرت راضی به رضای پروردگار بود و به این خصلت ارزشمند که مقامی بالاتر از مقام صبر نیست، آراسته بودند. (انوار البهیّه، قمی، ص ۳۳۰)

– مأمون آن حضرت را الرضی من آل محمد (علیهم السلام) نامید. (تاریخ الطبری، ج ۷، ص ۱۳۹۱) 

بیشتر دانشمندان اهل سنت مأمون را نامگذار اصلی دانسته‌اند که وقتی امام را ولیعهد خود نمود، به نام او درهم و دینار سکه زد. (تاریخ الامم و الملوک، طبری شافعی، ج ۵، ص ۱۳۸؛ تاریخ مختصر الدول، ابن عنبری، ص ۱۳۴).

البته حضرت جواد (علیه السلام) ضمن رد هرگونه رضایت پدر بزرگوارش از پذیرش ولایت عهدی، به صراحت می‌فرمایند: «دروغ گفتند و به گناه اندر افتادند! چنین نیست، بلکه خداوند تبارک و تعالی او را «رضا» نام داده است، زیرا در آسمان، خدا از او راضی بود و در زمین خدا از پیامبر و امامان (علیهم السلام) پس از او رضایت داشت. (ابن بابویه، عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۱، ص ۲۲-۲۳)

– برخی از راویان معتقدند که امام کاظم (علیه السلام) این لقب را به پسرشان دادند.

 سلیمان بن حفص می‌گوید: امام موسی بن جعفر (علیه السلام)، علی پسرش را رضا نامید و از او با این عنوان نام می‌برد. (پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)، شریف القرشی، ج ۱، ص ۴۳ -۴۴)

امام رضا (علیه السلام) یکی از ارکان ایمان را رضا می‌داند و می‌فرمایند: «الایمان أربعه أرکان: التوکل علی الله، و الرضا بقضاء الله، و التسلیم لأمر الله، و التفویض الی الله؛ ایمان چهار ستون و پایه است: توکل بر خدا و خشنودی به قضای الهی و مطیع فرمان خدا شدن و وانهادن همه کار‌ها به خدا.» (تحف العقول، ابن شعبه، ص ۳۳۲).

از آنجایی که ایمان نیز، فرع بر شناخت و مبتنی بر آن است، می‌توان نتیجه گیری کرد که معرفت و شناخت، ایمان را نتیجه می‌دهد و ایمان رضا را. می‌توان گفت دو عامل مهم در تحصیل رضا نقش اساسی دارند: ۱- معرفت الهی ۲- محبت الهی. مرتبه رضا از ثمرات محبت و نتیجه آن صفت است؛ چرا که محبت به کسی موجب رضای به افعال او می‌شود، (معراج السعاده، نراقی، ص ۵۷۸- ۵۸۰) و، چون رضا ثمره معرفت است با علو درجات معرفت، درجات رضی نیز ارتقا می‌یابد.

در سیره زندگی امام رضا (علیه السلام) رفتار‌هایی دیده می‌شود که نشانه صبر و تسلیم و رضامندی آن حضرت از قضای الهی است، یعنی ایشان بدون آنکه سخنی نیز درباره‌ی این مقامات بر زبان بیاورند رفتار و کردارشان در برابر بلایا و قضایایی که ظاهراً ناگوار بود، (از جمله سختی‌های دوران زندان پدر حضرت امام هفتم -علیه السلام- و مسأله ولایتعهدی اجباری و عوارض ناخواسته آن، و تحقیر‌ها و توهین‌های دشمنان در ماجرا‌های مختلف از جمله نماز عید فطر و نیز ماجرای مسمومیت و موارد دیگر) درس و الگویی کامل برای صبر و تحمل و تسلیم و بالاتر از آن خشنودی کامل حضرت (علیه السلام) از خواسته‌های حق تعالی بود که البته این رضایتمندی امام از جریان سرنوشت، با اشراف کامل بر کلّ جهان هستی و علم بر تقدیر و تدبیر آن، از سوی خداوند صورت پذیرفته است. 

آن حضرت (علیه السلام) همان طوری که خود اهل رضایت به رضای الهی بود، دیگران را نیز به این امر دعوت می‌کرد. در روایت است که «سئل عن الرضا (علیه السلام) عن خیـار العبـاد؟ فقــال (علیه السلام): الذیـن اذا احسنوا استبشروا، و اذا اساووا استغفروا و اذا اعطوا شکـروا، و اذا ابتلو صبروا و اذا غضبوا عفوا؛ از امام رضـا (علیه السلام) درباره بهترین بنـدگـان سؤال شـد. فرمودند: آنان که هرگاه نیکـى کنند خـوشحال شوند و هرگاه بدى کنند آمرزش خواهند و هر گاه عطا شـوند شکرگزارند و هرگاه بلا بینند صبر کنند و هرگاه خشم کنند در گذرند.» 

از حضرت رضا (علیه السلام) از پدران معصوم ایشان از حضرت رسول (علیهم السلام) روایت شده که خدای عزوجل می‌فرماید: «من لم یرض بقضایی و لم یومن بقدری فلیلتمس ال‌ها غیری؛ کسی که به قضای من راضی نگردد و به تقدیر من ایمان نیاورد باید به خدای دیگری جز من روی آورد.» (توحید صدوق، ص ۳۷۱)

انسان کامل که مظهر اسم اعظم خداست در مراحلی واسطه‌ی ثبوت رضاست و در مراحلی دیگر واسطه اثبات رضا؛ یعنی گاهی علت رضای الهی است و زمانی علامت و دلیل آن (ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج ۲، ۳۱۸).

رضایت الهی به دو صورت جلوه می‌کند: رضایت از افعال انسان و آن در صورتی است که اعمال وی مطابق با حجت عصر یعنی دین الهی و با انگیره امتثال فرمان خدا انجام بگیرد و مورد دیگر: رضایت از گوهر ذات انسان که این مرحله درجه تکامل یافته است. قسم نخست یعنی رضایت از اعمال همراه با تکامل در اخلاق و عقاید است. این درجه، مقام اطمنیان است که انسان سالک در این مرحله به رضایت طرفینی می‌رسد. «رضی الله عنه و رضوا عنه؛ خدا از آنها راضی است و آنان نیز از وی راضی هستند.» (مجادله/۲۲)

از امام حسن عسگری (علیه السلام) برای هر کدام از چهارده معصوم (علیهم السلام) صلواتی نقل شده که صلوات بر امام هشتم (علیه السلام) چنین است: «اللهم صل علی علی بن موسی الرضا الذی «ارتضیته» و رضیت به من شئت من خلقک. خدایا درود فرست بر علی فرزند موسی آن خشنودی که پسندیده‌ی خود قرارش دادی و به واسطه او از هر کدام از آفریدگانت که خواستی، خشنود شدی.»

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فردا، غیرحضوری شدن مدارس نوبت صبح در ۴ شهرستان خوزستان
شناسایی ۶۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های آذربایجان شرقی
مدیرعامل اسبق استقلال درگذشت
امنیت منطقه‌ای لازمه توسعه اقتصادی کشورهای عضو اکو
نیرو‌های مسلح در حداکثر آمادگی قرار دارند
تجلیل از پرستاران آذربایجان شرقی
پیش بینی غبارآلودگی هوا در سمنان
بزرگترین گردهمآئی صنعت قهوه ایران در تهران برگزار می‌شود
نمایشگاه قهوه ایران، رویداد مرجع صنعت قهوه کشور است
به یادسفیدپوشان رو سفید
تجلیل از مادران شهدای ورزشکار و قهرمانان اخلاق‌مدار
پیام از شما، پیگیری از ما
بسته خبر‌های کوتاه ۶ آبان در یک نگاه
انضباط ترافیکیِ جاده‌های جنوب کرمان
ورزشی‌های ششم آبان ماه در استان سمنان
پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان به تیم هندبال دختران ایران
برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی قهوه در مرکز نمایشگاهی ایران مال
اعلام برنامه‌های هفته کتاب در لرستان
افتتاح سایت برق اضطراری قدرتمند در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد
جان باختن یکی از کارکنان پتروشیمی بندر امام خمینی بر اثر حادثه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز فرایند اخذ گواهینامه‌های پروازی هواپیمای سیمرغ
آخرین وضعیت کودک معلول کلاردشتی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت
پیش ثبت‌نام ۴۰ هزار نفر برای تشرف به تمتع ۱۴۰۵
«مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر جناحی است
سلیمان زاده: نخستین بار در تاریخ بسکتبال سه نفره دختران به مدال رسیدیم
فارسی‌ها منتظر باران نباشند
کارزار حقوقی ایران در مقابله با جنایات صهیونیست‌ها
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است
ضرورت تشکیل کمیته تدوین سند جامع اشتغال آذربایجان شرقی
تجلیل از پرستاران نمونه بیمارستان شهید محلاتی تبریز
کشتی آزاد بازی‌های آسیایی جوانان؛ صعود طهماسبی، الهی و زرین کام به نهایی
اوقات شرعی اهواز، ۶ آبان ۱۴۰۴
برپایی نمایشگاه کتاب در فرهنگسرای امام خمینی
عارف: وحدت و انسجام بعد از دفاع مقدس ۱۲ روزه حفظ شود
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)
اطلاعیه توانیر درباره شایعه افزایش تعرفه‌های برق  (۱ نظر)
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است  (۱ نظر)
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است  (۱ نظر)
شناسایی ۱۵۰ نانوای متخلف در اردبیل  (۱ نظر)
بزرگداشت آیت الله دهکردی با پیام آیت الله مظاهری  (۱ نظر)