پخش زنده
امروز: -
کارشناس صنعت خودرو میگوید:از ۲۷ میلیون دستگاه خودروی در حال تردد، عمر ۶ میلیون دستگاه، بالای ۲۵ سال است که همین موضوع باعث افزایش آلودگی هوا شده است.
آقای امیرحسن کاکایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: مشکل آلودگی هوا در شهری مانند تهران، مصرف بالای انواع حاملهای انرژی است؛ زمانی که خودرویی استاندارد یورو ۵ را دارد، باید بنزین یورو ۵ هم بسوزاند، اما متاسفانه در کشور بنزین یورو ۵ نداریم، بنابراین طبیعی است آلایندگی بالاتر رود.
این کارشناس صنعت خودرو میگوید: خودروسازان داخلی موظف هستند خودروها را به گونهای طراحی و تولید کنند که استاندارد یورو ۵ را بگذراند و بیش از ۵ سال است که خودروهای تولید داخل، این استاندارد را دارد.
وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند اکسیدهای ازت، دی اکسید کربن و ذرات معلق است؛ یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در شهری مانند تهران، ذرات معلق بالای ۲،۵ میکرون است که میتوان ادعا کرد متعلق به خودروهای احتراق بنزینی داخلی نیست و بیشتر مربوط به سوختن گازوییل یا سوختهای سنگین مانند مازوت است.
کاکایی با اشاره به تردد زیاد خودروهای فرسوده در کشور، گفت: در بحث آلودگی هوا، تردد خودروهای فرسوده و کهنه مطرح است؛ یک خودرو حداکثر بعد از ۴ سال از گارانتی خارج میشود، اما همان سال اول باید فیلتر و روغن را تعویض کرد.
این کارشناس صنعت خودرو میگوید: ۲۷ میلیون خودرو در حال تردد است که سن ۶ میلیون از آنها، بیشتر از ۲۵ سال است؛ بسیاری از تاکسیهای در حال تردد فرسوده هستند که این موضوع ربطی به طراحی و تولید خودرو ندارد بلکه به سیاست ما بر میگردد.