افزایش ۹ درصدی تولید در صنعت لوازم خانگی
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، در حوزه تولید محصولات لوازم خانگی ۹ درصد و در حوزه صادرات ۱۱ درصد افزایش داشتیم.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد مهدی برادران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران (هامکس ۱۴۰۳) افزود: روند توسعه صنعت لوازم خانگی هم از نظر کیفی و کمّی همچنین از نظر عمق داخلی سازی رو به رشد بوده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون در تولید محصولات حجیم، لوازم خانگی کوچک، گرمایشی و سرمایشی، محصولات گاز سوز و در بخش قطعات، شاهد تحول هستیم.
برادران گفت: در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران، محصولاتی که با کمک شرکتهای دانش بنیان برای نخستین بار رونمایی شد خصوصا با رویکرد " کاهش مصرف انرژی" به ویژه در حوزه بخاری و کولر از اولویتهای ماست.
وی با بیان اینکه تولید ۲۵۰ هزار دستگاه کولر کم مصرف به نوعی در کاهش مصرف برق موثر بوده است، افزود: باید با کمک وزارت نفت و وزارت نیرو که متعهد به حمایت از وزارت صمت در کاهش مصرف انرژی هستند در تولید این کالا توسعه و رشد داشته باشیم.
برادران با اشاره اینکه روند رو به رشد صنعت لوازم خانگی با قوت ادامه دارد گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴ میلیون دستگاه، در ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیون دستگاه، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ و میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است.
هدفگذاری برای ۱۴۰۴؛ تولید بیش از ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی
معاون صنایع وزیر صمت افزود: برای سال ۱۴۰۳، تولید بیش از ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی هدفگذاری شده است، ضمن اینکه رضایت مردم در صنعت لوزام خانگی با توجه به رقابتی و فعال بودن بخش خصوصی در این حوزه، ارتقا پیدا کرده است و ما توانستیم در حوزه رضایت مشتری، ضمانت کالاها را از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش دهیم.
برادران گفت: همچنین توانسته ایم عمق داخلی سازی را در گروه کالاهای مختلف به حدود ۷۰ درصد برسانیم.
وی افزود: علاوه بر رشد کمّی و کیفی، خطوط تولید محصولات جدید و محصولاتی که مورد اقبال مردم بوده، اما در کشور تولید نمیشد امسال در مقایسه با سالهای قبل، رشد تساعدی بیش از ۲۵ درصد در تولید برخی از گروههای کالایی را شاهد هستیم و این روند ادامه دارد.
برادران درباره توان رقابتی محصولات لوازم خانگی با نمونههای خارجی هم گفت: زمانی متوجه رقابتی بودن میشویم که مردم استقبال کنند، این حجم از محصولات لوازم خانگی که در حال تولید است و مورد اقبال تولیدکنندگان داخلی واقع و منجر به افزایش صادرات به سطح منطقه شده، نشانه رقابتی بودن آن است.
وی افزود: تولیدکنندگان دغدغههایی در حوزه تسهیلات بانکی، تامین به موقع ارز، تامین ماشین آلات به روز، دارند که باید با همراهی سایر دستگاهها برطرف شود؛ اگر این مشکلات و مسئله رفع تعهد ارزی حل شود شاهد جهشهای بیشتری در حوزه تولید و صادرات خواهیم بود.
تأمین مواد اولیه صنایع پایین دستی در اولویت باشد
معاون وزیر صمت، درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی هم گفت: انتظار ما این بود تولیدکنندگان صنایع بالادستی، تامین مواد اولیه صنایع پایین دست داخلی را در اولویت قرار دهند، متاسفانه در برخی از گروههای کالایی شاهد هستیم قیمتی که در حوزه صادراتی عرضه میشود در مقایسه با قیمتی که به داخل کشور عرضه میشود پایینتر است.
برادران افزود: برای پرهیز از خام فروشی و حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش، درخواست میکنیم متولیان، صنایعی مثل صنعت لوزام خانگی را که اشتغالزاست و توانسته در سالهای گذشته از اعتماد عمومی برخوردار باشد بیشتر مورد اقبال قرار دهند.
وی افزود: صنعت لوازم خانگی، صنعتی است که از سال ۹۷ تاکنون با وجود اعمال تحریمهای ظالمانه، روند صعودی داشته و یک روند رقابتی در میان تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل گرفته است.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: به شدت از انحصار و محدود سازی بازار، خودداری میکنیم، تا این روند رو به رشد منوط به حمایت صرف افزاد خاص نباشد، بلکه بتواند به عنوان یک صنعت که در شرف بلوغ است روی پای خود بایستد.