• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
اقتصادی

سهام تودلی؛ چالش اصلی برای خصوصی سازی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت به طور رسمی در ایران خودرو ۵.۷۱ و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد سهم دارد، اما با احتساب سهام تودلی، سهم دولت به ترتیب به حدود ۳۰ درصد و ۵۷ درصد می‌رسد.

آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: البته سهم بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه‌ها در ایران خودرو ۱۹ درصد و در سایپا ۱۵ و ۶ دهم درصد (۱۵.۶) درصد است. 
 
وی در خصوص سهام تودلی خودروسازان، گفت: سهام تودلی به این معناست که شرکتی، شرکت زیرمجموعه خود را خریداری می‌کند و دوباره از سوی شرکت اصلی خریداری می‌شود؛ سهام تودلی در ایران خودرو ۲۴ درصد و در سایپا ۳۹ و ۶۶ صدم درصد (۳۹.۶۶) است، البته در ایران خودرو حدود ۲۷ و نیم درصد (۲۷.۵) تا ۳۱ درصد سهام بخش خصوصی است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو، افزود: با توجه به سهم اصلی، دولت از ۵ حق رای، از یک حق هم کمتر سهم دارد، اما با توجه به سهام‌های تودلی، به خود اجازه می‌دهد مدیرعامل را خود به طور غیرمستقیم تعیین کند. 
 
کاکایی گفت: اکنون از یک طرف ایران خودرو و سایپا کاملا خصوصی هستند، یعنی باید طبق قانون تجارت عمل کنند و در مجامعی که برگزار می‌کنند به سهام داران پاسخگو باشند و مدیرعامل در همان مجامع انتخاب شود، اما در حقیقت دولت بدون اینکه پاسخگو باشد، این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل زیان خودروسازان به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اگر این دو خودروساز، طبق قانون تجارت عمل می‌کردند، با این زیان، باید تولید متوقف می‌شد، زیرا سهام داران اجازه ادامه تولید نمی‌دادند. 
 
به گفته کاکایی، اگر ۲۵۰ روز در سال با ۲۰ ساعت روز کاری داشته باشیم، عملا این دو شرکت، ساعتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌کنند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی می‌گوید: دو خودروساز کشور، اکنون در وضعیت خصولتی هستند که بدترین حالت ممکن است؛ اگر شرکتی کاملا دولتی باشد، در سیستم‌های نظارتی مربوط بررسی قرار می‌گیرد و مجلس در مورد آن تصمیم گیری می‌کند، اما در سیستم‌های خصولتی، اوضاع متفاوت است و دولت باید برای آن تصمیم بگیرد و مسئولیت این زیان را بر عهده بگیرد که اکنون دولت آن را هم گردن نمی‌گیرد.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت باید تکلیف خود را در این رابطه روشن کند؛ رئیس جمهور ۲ سال پیش در این خصوص دستور داد و قرار بود تابستان سال گذشته خصوصی سازی این دو خودروساز تعیین تکلیف شود، اما همچنان اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تساوی ملوان مقابل ذوب آهن در هیجان انگیز‌ترین بازی هفته
واژگونی خودروی سواری در بزرگراه کرج قزوین
نمایش قدرت بانوان کاراته ایران در مسکو؛ چهار فینال در روز نخست
بازدید امام جمعه نورآباد از روند ساخت مسجدحضرت زهرا(س)
ایران به دیدار رده‌بندی رفت
صعود نماینده تنیس ایران به فینال دونفره تورجهانی ایتالیا
ماندگاری هوای خنک در سمنان
آتش سوزی در باغ تفریحی چشمه بلقیس چرام
راه‌اندازی پایانه صادرات حبوبات و خشکبار آذرشهر
دومین برد شاگردان رافائل مقابل گینه ثبت شد
حل بحران‌های زیست محیطی نیازمند عزم ملی است
فردا، آغاز با تاخیر ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ۶ شهرستان خوزستان
تأکید بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی و ترویج گفتمان فاطمی
همایش امنیت محله محور در کوهدشت
نهم آبان مصادف با سالروز شهادت حجت‌الاسلام «عیسی توسلی»
برگزاری دوره تربیتی شهید برونسی برای فرماندهان گردان علی‌اکبر (ع) خوزستان
درخشش جوانان هلال‌احمر ایلام در مسابقات کشوری «رفاقت مهر»
بازسازی شهرهای مرزی استان کرمانشاه از اولویت‌های توسعه‌ای کشور است
۲ کشته و ۹ مصدوم در تصادف جاده داراب
دیدار دانش آموزان نخبه با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در شیوه جدید اختصاص کالابرگ؛ یارانه حذف نمی‌شود
لیگ برتر کشتی آزاد؛ پیروزی استقلال جویبار مقابل مدعی عنوان قهرمانی
نتایج کامل رقابت‌های ایران در بازی‌های آسیایی جوانان
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی
لاریجانی: باید از اختلافات عبور کنیم
نتایج دیدارهای هفته نهم لیگ برتر فوتبال
انتقادها از تسلیم شدن آمریکا در مقابل چین
اسرائیل منابع کافی برای مقابله با موشک‌های ایرانی را نداشت
با توجه به نوع تهدید، پدافند غیرعامل بازآرایی می‌شود
ایران و روسیه در برابر سیاست‌های غرب برادرانه ایستاده‌اند
واکنش چین به فرمان از سرگیری آزمایش‌های اتمی آمریکا
تجدید خاطرات گذشته در تالار وحدت
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت
عارف: نگاه دولت چهاردهم اصلاح نظام آموزشی کشور است
وزیر اقتصاد: اقداماتی برای جبران کسری بودجه آغاز شده است
آغاز فرایند اخذ گواهینامه‌های پروازی هواپیمای سیمرغ  (۳ نظر)
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قدردانی لاریجانی از طراحی هنرمندانه ایستگاه متروی مریم مقدس (س)  (۱ نظر)
بزرگداشت آیت الله دهکردی با پیام آیت الله مظاهری  (۱ نظر)
توان دفاعی ایران با قابلیت‌های بیشتر به‌روز می‌شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
افتتاح‌ زمین چمن مصنوعی در جغتای  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
نخستین جشنواره حجاب بانوی ایرانی  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)