• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۷۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
سیاسی » مجلس
یادداشت روز

مجلس و تبدیل بودجه به نقشه راه توسعه و نه هزینه

پیشرفت و توسعه در خلاء اتفاق نمی‌افتد بلکه محصول تعیین بستر‌ها، ساختار‌ها و راهبرد‌هایی است که متناسب با واقعیت‌های روی زمین، منابع زیرزمینی و مزیت‌های فضای کشور باشد.

مجلس و تبدیل بودجه به نقشه راه توسعه و نه هزینهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ برای توسعه و پیشرفت به اندازه ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و متناسب با چالش‌ها باید برنامه و راهبرد داشته باشیم.
ایران با برخورداری از منابع زیرزمینی هیدروکربوری و معدنی، آب و هوای متنوع (اقلیم‌های متنوع)، موقعیت ژئوپولیتیک، تاریخ و فرهنگ و تمدن درخشان و دیرینه در کنار نیروی انسانی جوان می‌تواند جایگاه شایسته تری در منطقه و جامعه جهانی به خود اختصاص دهد و مبانی تولید ثروت را توسعه دهد.
برای تحقق این اهداف باید نظام مالی و بودجه ریزی کشور متناسب با اهداف و آرمان‌ها تنظیم و سرمایه گذاری شود نه اینکه سند بودجه معادل سند هزینه‌ها باشد یعنی بودجه سالانه، راهبر حرکت بخش‌های غیردولتی هم باشد.
تنظیم بودجه سالانه هم در قوه مقننه انجام می‌گیرد و برای اصلاح روند‌ها باید کار‌های اساسی از مجلس شورای اسلامی آغاز شود که خوشبختانه مجلس ۱۱ هم به طور جدی وارد این کار شده و در بسته اقتصادی خود هم دیده است.
اگر این نهاد در تنظیم لایحه بودجه سالانه اهداف ساماندهی شاخص‌های اقتصادی را تنظیم کند، با نظارت جامع می‌تواند به تحقق بسته‌های اقتصادی خود امیدوار باشد.
در محور اول؛ ساختار بودجه‌ریزی کشور باید اصلاح شود و هدفِ درآمدزایی پایدار و هزینه کرد مفید، مد نظر قرار گیرد. بودجه کشور می‌تواند بدون درآمد‌های نفتی بسته شود و با کاهش هزینه‌های غیرضرور، مولدسازی دارایی‌های دولت، اصلاح شرکت‌های دولتی و اصلاح نهادی بودجه ریزی، و سپس نظارت برخط، بر نحوه هزینه کرد بودجه از طریق دیوان محاسبات، ساختاری کاملا هویت پیدا کند.
در یک رویکرد؛ مجلس ضمن آسیب شناسی علمی و اقتصادی روند‌های گذشته اعم از سیاست‌ها و اجرائیات و طرح‌ها؛ باید تلاش کند ضمن تثبیت دوره جدید از نظم مالی و حسابداری اقتصادی طرح‌ها؛ از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی برای توسعه کشور استفاده شود.
رویکرد دوم ایجاد انضباط مالی است و رویکرد سوم و از همه مهم‌تر هم توجه به ظرفیت تامین مالی از بخش خصوصی و مردمی و برون سپاری طرح‌های عمرانی با تمام هزینه‌های اجرایی و منافع و سود آن است. البته نه به سبک خصولتی سازی که هم هزینه‌ها را بالا می‌برد و هم کیفیت را دچار خسارت می‌کند.
اگر این رویکرد ادامه یابد طرح توسعه ایران اسلامی از وابستگی آسیب پذیر به بودجه دولتی رها خواهد شد.
اقتصاد ایران به درامد‌های نفتی و طرح‌های توسعه کشور به دریافت بودجه‌های دولتی، اعتیاد پیدا کرده اند و تجربه بیش از ۱۱۰ سال نشان می‌دهد هیچ طرح عمرانی یا توسعه‌ای در کشور نبوده است که بی نیاز از بودجه دولتی وارد مراحل اجرایی شود.
تلاش برای مردم سالار کردن اجرای طرح‌های عمرانی را می‌توان نقطه عطف دانست.
در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای بهینه سازی نظام برنامه ریزی بودجه‌ای کشور صورت گرفته است، اما همه ان در جهت هزینه بهتر منابع بودجه‌ای است و هیچ طرح و برنامه‌ای پیدا نمی‌شود که بی نیاز از بودجه سالانه دولت باشد.
اما روند برعکس این وضعیت هم امکان وجود دارد و ان بودجه زدایی از طرح‌های توسعه‌ای کشور است.
مفهوم " بودجه زدایی" در اینجا این است که طرح‌های توسعه از محل ارزش افزوده خود بتوانند به حیات مالی ادامه دهند و منابع بودجه‌ای فقط به ان‌ها در تحقق سریعتر اهداف کمک کند و اجرای این طرح‌ها به محدوده بودجه دولتی، محدود نگردد.
برای نمونه می‌توان اداره بخش‌هایی از دستگاه‌های اجرایی را که فعالیت‌ها و خدمات نقدی را به مردم می‌دهند بدون دریافت بودجه مستقیم از دولت انجام داد که در طرح‌های توسعه بنادر و ازادراه‌ها و بزرگراه‌ها به خوبی دیده می‌شود.
بیشتر طرح‌ها را بی تردید می‌توان یا دیگر منابع مالی مانند فروش اوراق مشارکت مردمی، فاینانس خارجی یا استقراض در بخش خصوصی هم ان‌ها را اجرا کرد و به مردم واگذار نمود.
لازم نیست برای تکمیل این قبیل طرح‌ها منتظر بودجه دولت باشیم که در صورت نرسیدن این منابع هم، معطل بماند. اما این روش هم هنر می‌خواهد و هم جسارت و هم منطق و از همه مهمتر اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور.
بررسی خیلی از طرح‌های نیمه تمام و طرح‌های جدید مانند راه سازی و ساخت مسکن نشان می‌دهد به راحتی می‌توان همه ان‌ها را با همکاری مالی و غیرمالی مردم اجرا کرد و بهره برداری از ان‌ها را هم واگذار کرد.
وقتی در دولت ایال وار و اعتیاد به بودجه‌های زبان بسته دولتی، می‌توان روش نوین را هم تجربه کرد باید حمایت و ان را به الگوی مالی تازه تبدیل کرد در غیر اینصورت بودجه سالانه به عاملی محدود کننده در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و اقتصادی تبدیل می‌شود.
مجلس ۱۱ اگر می‌خواهد بسته‌های اقتصادی خود را با موفقیت اجرایی کند باید و باید نظام بودجه ریزی را اصلاح و به نقشه راه توسعه و پیشرفت تبدیل کند نه سند هزینه صرف منابع.
نظارت با تاخیر یک ساله هم جواب نمی‌دهد باید آنلاین و برخط باشد مانند سامانه‌های برخط و شفافیت.


اسماعیل محمدی؛
دبیر خبر خبرگزاری صدا و سیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
هشدار پلیس به افراد متقاضی دریافت گواهینامه
اهدا ۳ سری جهیزیه به نوعروسان کم برخوردار در شهرستان تویسرکان
رویداد ایران جان «گلستان» را در قاب رسانه های ملی و بین المللی درخشان کرد
انتصاب شاهرخ نیازی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش کیش
گردهمایی بانوان نخبه مهندسی کشور در شیراز
پیش نرفتن نوسازی بافت‌های فرسوده بدون اعتمادسازی برای سازندگان
استعفای رئیس فدراسیون ناشنوایان و کم شنوایان
بیش از ۲ هزار قلم کالا در اختیار نیازمندان ایلام
کلاهبرداری با وعده اینترنت رایگان در پیام رسان شاد
هشدار سازمان هواشناسی در استان کرمان
آسفالت‌ریزی معابر روستای مرادخانلو در چهار برج
دکترین نظامی اسرائیل: فریب رسانه‌ای، مقدم بر جنگ سخت
مهریز را روایت کنید
برپایی نمایشگاه کتاب در شهمیرزاد
ایران ساخت، نمایشگاه خودباوری
سلامت غذایی لازمه امنیت غذایی
نصب و رونمایی تندیس کوهنورد در بلوار کوهنورد کاشان
پای سود سهام عدالت یلدایی به شرکت‌ها گره خورد
برگزاری دوره آموزشی برای ضابطان تعزیرات حکومتی در قم
بررسی دوباره طرح ویژه تفصیلی ناحیه منفصل توس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
تنش آبی نیازمند ساختار صحیح مدیریتی و اجرایی است
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
تبلور معنای عمیق مادرانگی در وجود مادر دهگلانی  (۱ نظر)