پخش زنده
امروز: -
معاون سازمان میراث فرهنگی: برنامه تجاریسازی صنایع دستی در این سازمان با جدیت پیگیری میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ پویا محمودیان امروز در آستانه روز جهانی صنایعدستی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر شبکه خبر گفت: روز ۲۰ خرداد روز جهانی صنایعدستی است، ایران به عنوان یکی از کشورهای شورای جهانی صنایعدستی هر سال برنامههای متعددی را در این روز برگزار میکرده است، اما امسال با توجه به قرار گرفتن این روز در ماه مبارک رمضان، نمایشگاه ملی صنایعدستی در شهریور برگزار خواهد شد.
وی افزود: پاسداشت روز جهانی صنایعدستی پس از ایام ماه مبارک رمضان برگزار میشود، اما استانها برنامههای متعددی را همزمان با این روز در استانهای خود برگزار میکنند.
محمودیان گفت: برنامهریزیهای لازم برای بازدید هیأتهای تجاری از اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس از نمایشگاه ملی صنایعدستی انجام شده است، همچنین با تورهای گردشگری ارتباط برقرار کردهایم تا این تورها از نمایشگاه ملی صنایعدستی بازدید کنند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: بخشبندی کالا در حوزه صنایعدستی کشورمان بسیار متنوع است، صنایعدستی نفیس، صنایعدستی با طراحی جدید، صنایعدستی سنتی و صنایعدستی کاربردی از این بخشبندیهاست.
وی گفت: خانه ایرانی مدلی بود که برنامهریزیهای بسیاری برای آن انجام شد، در این خانه صفر تا صد از صنایعدستی استفاده شده است، ما بر همین اساس طرح جهیزیه صنایعدستی را به دولت ارائه کردیم، خانه ایرانی آنقدر جذاب بوده است که ما از کشورهای خارجی درخواستهای بسیاری برای ارائه آن داشتهایم.
محمودیان افزود: استقبال بسیار زیادی از سوی برجسازان شهر تهران برای استفاده از طرح خانه ایرانی در لابی برجها داشتیم، این خانه دیگر نمادین نیست و ما توانستیم این طرح را در خانه صلحجو تبریز داشته باشیم امیدواریم بتوانیم در سایر استانها نیز طرح خانه ایرانی را اجرا کنیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: مشکلات صنایعدستی در بخش تولید، ترویج و آموزش و بازاریابی دسته بندی شده است و ما برای هر کدام برنامهریزی داریم، اولویت اول مشکل صنایع دستی فروش است، که در این حوزه برنامهریزیهای زیادی شده است، برنامه تجاریسازی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی نیز با جدیت پیگیری میشود، موضوع بعدی محل فروش صنایع دستی است، مکانهایی که صنایع دستی عرضه میشود در کشورمان بسیار کم است، بنابراین افزایش بازارچههای دائمی، کیوسکهای عرضه، نمایشگاهها و فروشگاههای عرضه صنایعدستی پیگیری میشود.
محمودیان افزود: ترویج و تبلیغات صنایعدستی موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود، باید این آثار و کالاهای دستی را معرفی کنیم، در موضوع تبلیغات و فرهنگسازی ضعیف عمل کردهایم، در سال حمایت از کالای ایرانی باید از صنایعدستی که بهترین نماد تولید ایرانی است حمایت کنیم.
وی گفت: برنامهریزیهای ما به این سمت است که با ارائه صنایعدستی باکیفیت، خریداران ایرانی را به خرید از این هنرصنعت ایرانی تشویق کنیم، روی کاهش قیمت تمامشده صنایعدستی در حال برنامهریزی هستیم تا مواد اولیه مناسب با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان قرار گیرد و قیمت تمامشده کاهش یابد، با این کار میتوانیم در بازارهای جهانی و کنار رقبایی که داریم سهم بیشتری را بهدست آوریم.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: خوشبختانه در سالهای گذشته به ویژه در بین جوانان استفاده از صنایعدستی کاربردی افزایش یافته است.
محمودیان با اشاره به رشد صادرات صنایعدستی تأکید کرد: سالهای طولانی ما در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، برنامهریزی کرده ایم تا پس از سالها غیبت دوباره دیده شویم، رشد مداوم و پیوسته در بخش صادرات در سالهای گذشته نشان میدهد که برنامهریزیها درست بوده است، متوسط رشد ما در بخش صادرات صنایعدستی بیش از ۲۵ درصد است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: حفظ بازارهای سنتی و ورود به بازارهای جدید شعار ما در بخش صادرات صنایعدستی است، اتحادیه اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهایی با اقتصاد نوظهور و کشورهای چین، روسیه و ژاپن در بخش صادرات مورد توجه ماست، بسیاری از صنایعدستی ما قابل کپی نیست و آنجاست که صنایعدستی ما به رخ جهانیان کشیده میشود، به همین دلیل ما برگزاری حراجیهای بزرگ را در دستور کار داریم و تلاش میکنیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار بگیریم.
محمودیان گفت: نشستهای ما با فعالان بخش صنایعدستی همیشه برگزار شده است، هزینه حمل و نقل، هزینه تبلیغات و بازاریابی و بسیاری موضوعات دیگر از جمله مشکلات حوزه صنایع دستی است. این موضوعات فرابخشی است و باید با کمک سایر دستگاهها حل و فصل شود.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: کشورهایی مثل هند و چین که امروز جایگاه مناسبی در بخش صنایع دستی دارند، طبق یک برنامهریزی دقیق و مدون فعالیت میکنند، ما باید یک بار برای همیشه در این بخش برنامهریزی کنیم تا تکلیف صنایعدستی در اقتصاد کشور مشخص شود.
محمودیان درباره فروش صنایعدستی در فضای مجازی گفت: تا قبل از سال ۹۳ شاید یک یا دو سایت در این بخش فعالیت داشتند، اما امروز نزدیک به ۲۰۰ سایت در فضای مجازی فعالیت میکنند، برخی از آنها سایتهای عمومی هستند و برخی به صورت تخصصی صنایع دستی میفروشند، سرریز بسیاری از رشتههای دیگر را داریم که در زمینه فروش مجازی صنایعدستی فعالیت میکنند و حمایتهای لازم هم از این افراد شده است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی گفت: بیمه هم یکی از دغدغههای اصلی هنرمندان و فعالان صنایعدستی است که در یکی دو ماه اخیر در این زمینه نیز اقدامات جدی شده است و امیدواریم به زودی اخبار خوبی برای هنرمندان داشته باشیم.